Förseningen tillbakadragen!
Idag ringde byggledaren igen och sa att huset kommer ändå den 13 maj som det var planerat från början. Det satte lite press på grundsättaren som ännu inte är helt klar, men bra för oss :) Det var tydligen så att byggteamet fick 2 montage på 2 dagar och det funkar inte sa byggledaren.
Vi ska ju upp till Hjältevad på fredag och då får vi ju se vårt eget hus ändå. Jättebra! Det lite småjobbiga var ju nu att jag var tvungen att ännu en gång ringa runt och ändra datum för containern, kvalitetsansvarige ska ändra datum med byggnadsinspektören, och ledigheten på jobbet.
En lite komisk grej i sammanhanget är att vi har fått en liten checklista där man ska kryssa i att vissa moment är klara. Tex att husgrunden är klar, garagegrunden, plats för kran osv. Denna ska sedan sändas in till Hjältevad senast en vecka innan montage. Det är alltså idag, men inget av detta är klart än. Det roliga är att när jag frågade säljaren om detta så hade han ingen aning om vad det var, inget som någon behövt göra tidigare. Han ringde huvudkontoret, men de visste inte heller. Det enda de vet är en annan checklista som grundsättaren har. Den ska han fylla i och lämna till byggledaren. Men varför skicka ut en extra till oss som inte verkar vara viktig? Det gör bara oss mer nervösa över att något kommer skita sig inför montaget av huset, eller att det kommer någon straffavgift för att man inte skickat in den. Det hade väl varit bättre att Hjältevadshus inte skickat ut denna över huvudtaget, eftersom grundsättaren har en likadan fast mer utförlig.
Lite som Heléne på bloggen lakespira skrev, de verkar ha bra kommunikation inom Hjältevadshus, men inte ut mot kunden. Hela tiden uppstår frågor som man själv får ta reda på svaret till, istället för att någon ger en info direkt. Vi har aldrig byggt hus innan, vi vet inte hur det funkar, och det hade varit mycket smidigare om någon hade gett löpande info om vad som händer och vad man som kund behöver göra.