byggakoja.blogg.se

Vi bygger ett Hjältevadshus Spira 168

Uppdaterar om lite av varje!

Publicerad 2017-11-23 15:38:11 i Allmänt,

Heeeej!

Tänkte skriva lite om vad som händer, och vad som inte händer :) Vi väntar ju fortfarande på rörmokaren som ska köra övervåningen. Nu verkar det äntligen som att han kommer på måndag, men vi får väl se. Vi måste som sagt få vatten och avlopp förberett i badrummet uppe för att väggen till garderoben kommer gå rakt över golvspånet som vi lyft. Vi gjorde ändå ett ryck härom veckan för att få nåt gjort. Vi sågade av en bit av "locket" över trappan (alltså plyfaskivan som ligger över hålet) och reglade upp den väggen mot trappan. Vi fick ju då mäta från kanten och sätta väggen 25mm in (osb+gips är 25mm). Sen gjorde vi halva garderoben på andra sidan trappan, sista regeln hamnar i kanten där vi ska såga upp golvet och det är inte utmätt än :)

Sen måste jag dela med mig om ett tips som jag kom på (nästan så jag borde få nobelpris i byggteknik) :) När man reglar upp en vägg så mäter man hur lång varje regel ska vara från golv till tak, går och sågar, skruvar upp. Det tar ju lite tid och hålla på att mäta varje regel, så jag tänkte att det måste ju vara så att det alltid är samma mått man adderar till nästa regel. Nu har vi 45° takvinkel, och vi mätte första och andra regeln från kattvinden som vi reglat cc30 eftersom vi ska ha så hög vägg i badrummet. Skillnaden var 30cm, alltså när man har 45° tak kan man addera samma mått på längden av regeln som man har i cc-mått :) Kör du då cc60 i en vanlig vägg adderar du 60cm från en regel till nästa. Det är ju bara skit att man inte kom på det tidigare! Detta funkar ju på alla hus, men det blir olika mått du adderar beroende på takvinkel.

Jag har ju också skrivit innan om pergolan vi skulle bygga ute, men nu börjar vi fundera på ett fast tak istället. Därför har vi pausat där ute lite tills vi vet hur vi vill ha det.

Vi går i tankar också om att sätta spottar i entrén och badrum när vi ändå kör elen uppe sen. Och en annan grej jag velat ha sen vi flyttade in är ju en spishäll i köksön, men då måste vi dra im-kanal dit. Får se hur det blir med det. Jag kom iallafall på en bra lösning för att dölja hålet efter fläkten i så fall, eftersom den nya då skulle hamna mitt i köket. Man kan flytta några av överskåpen dit och slippa sätta igen hålet :)

Jag tänkte lägga upp lite bilder på det vi gjort uppe nån dag också, och en liten uppdatering i garaget :)

/Micke



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Micke

Från Värnamo! Denna bloggen kommer i huvudsak handla om husbygget!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela